GLS afregner et tillæg for ekstraordinære aktiviteter. Det er vigtigt, at du læser og kender til disse. 

Ikke-system systemkonforme pakker

Sender du en ikke-systemkonform pakke med GLS, så risikerer du enten, at din pakke bliver sendt retur til dig eller at GLS vil håndtere den manuelt. Vælger GLS at håndtere pakken manuelt, udløser det et ikke-systemkonform tillæg på 25,00 DKK ekskl. moms for en indenlandsk forsendelse eller 50,00 DKK ekskl. moms for en udenlandsk forsendelse.

Læs mere om GLS’ sikker emballering og systemkonforme pakker i vores guide til korrekt emballage.

Overskridelse af maksimale vægt

Hvis vægten på en pakke overstiger den maksimale vægt, som Shipmondo tilbyder for GLS, så vil portoprisen blive udregnet som følgende:

  • Indlandske forsendelser:  25,00 DKK ekskl. moms pr. kg.
  • Udenlandske forsendelser: 50,00 DKK ekskl. moms pr. kg.

Alternativ levering ved erhvervspakker

Sender du en erhvervspakke (omdeling til erhverv) til en erhvervsadresse, og det ikke er muligt for GLS at udlevere pakken til modtageren, så vil GLS omdirigere pakken til modtagerens nærmeste Pakkeshop.

Omdirigeringen udløser et servicetillæg for Alternativ levering hos GLS på 50,00 DKK ekskl. moms pr. pakke.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for, at modtageradressen betegnes som en erhvervsadresse af GLS (adressen er registreret med et aktivt CVR-nummer) og der er nogen til stede for modtagelse af pakken på adressen i tidsrummet 7-17, hvor GLS leverer pakker. Læs mere her og her.

Alternativ levering ved privatpakker

Sender du en privatpakke (omdeling til privat), og der ikke er muligt for muligt for GLS at udlevere pakken til modtageren, så vil GLS omdirigere pakken til modtagerens nærmeste Pakkeshop.

Omdirigeringen udløser ikke et servicetillæg.

Genlevering af pakker

I de tilfælde hvor GLS ikke alternativ leverer pakken, tilbyder GLS Genlevering. En genlevering kan ske i forbindele med virksomheders ferielukning eller adressefejl, der bliver afklaret på depotet eller med hjælp fra afsender.

Genlevering af privatpakker kan forekomme bl.a. fordi der ikke er adgang til modtager's postkasse, så GLS ikke kan advisere om en alternativ levering eller en pakke ikke er egnet til levering igennem Pakkeshop (pga. størrelse, vægt, emballering eller indhold).

Ved genlevering opkræver GLS den dobbelte fragtpris hos afsender (fragt for første forsøgs levering og fragt for genlevering).

Se evt. GLS’ generelle betingelser her.

Uegnet til PakkeShop

Sender du en pakke, der er uegnet til Pakkeshop, kræver det en særlig håndtering hos GLS, og det udløser et servicetillæg på 100,00 DKK ekskl. moms. En pakke er uegnet til PakkeShop, når pakken er større end GLS’ maksimale mål, indeholder farligt gods, består af hængende konfektion eller ikke er emballeret ordentlig jf. GLS’ forskrifter. Der er samtidigt risiko at disse bliver sendt retur til afsender på afsenders regning. 

Omadressering

Udfylder du ugyldige modtageroplysninger på din forsendelse, der kræver at GLS manuelt skal ind og rette dine bookinginformation, udløser det et servicetillæg på 50,00 DKK ekskl. moms.

Ø-tillæg, toldfrie områder, luftfragttillæg og udførsel

Ø-tillæg

Tillæg på levering til Korsika, øen Man, Kanaløerne, Shetlandsøerne, Balearerne, De Kanariske øer, Madeira, Azorerne, Ceuta og Melilla udgør 350,00 DKK ekskl. moms pr. pakke. Mere info om det finder du her.

Toldfrie områder

Til ikke EU-lande og toldfrie områder sendes pakker frit i hus fortoldet. Ovennævnte pris vil blive tillagt en indfortoldning i modtagerlandet, på nær Andora, De kanariske øer, Gilbraltar, Færøerne og Grønland, der sendes frit i hus ufortoldet. Faktura og evt. udførselsangivelse sendes på mail export@gls-denmark.com.
Udførsel udløser et servicetillæg på 100,00 DKK ekskl. moms.

Luftfragttillæg

Til postnr. 3910, 3913, 3915, 3970, 3971, 3980 og 3985 afregner GLS luftfragttillæg fra Nuuk på 45,00 DKK ekskl. moms pr. kg over 2 kg.

Byer/bygder, der ikke kan anløbes i vinterperioden, afregner GLS luftfragttillæg på 45,00 DKK ekskl. moms pr. kg over 2 kg.

Manglende annullering af afhentning ved GLS Pick&Ship og Pick&Return forsendelser

Manglende annullering af afhentning ved annullering af GLS Pick&Ship og Pick&Return forsendelser medfører et tillæg på 45 DKK ekskl. moms.

Fandt du dit svar?